090223 - etik, knas och cigg

Oj. Jag sitter och läser etik och det slår mig plötsligt hur mycket ja älskar detta ämne. Alltså det finns inget rätt och fel i etiken och det är det som gör det så härligt. Man tänker och tänker och kommer fram till vad man tycker är bra och vart man själv står i förhållandet till frågan som ställts. Det är så skönt att få säga/skriva sin mening utan att det är fel. Det är som ljuvlig sång i mina öron, som vackra ord som får mig att slappa av och kunna vara mig själv.


På sistone så har det varit svårt att veta vem jag ska vara. Alltså man har ju en massa olika roller i sitt liv och jag har märkt att jag försöker få ihop flera utav dom för att mitt liv ska bli bättre men det är inte lätt. Det blir mest fel. Jag försöker sticka ut och vara nån jag inte är och då blir allt knas. Men jag märker det inte föränn allt har blivit knas. 


Mina roller: Dotter, syster, bästa kompis, älskarinna, flickvän, sambo, klasskompis.

Det är inte så många men tillräckigt för att jag ska bli knasig. Hur ska man kunna berätta vad man tycker och tänker utan att man låter som en egoistisk 14tis? Jag tror att allt blev knas igår. Förlåt men jag vet inte på vilket ben jag ska stå ibland. Hur kan det bli så fel?


Varför är jag så svag just nu? Det är inte stressigt i skolan förutom våran cp lärare!MORR!.. allt är lugnt på hemmafronten.. allt är som det ska.. Men jag känner mig inte nöjd med mig själv.. kan det vara gammla spöken eller är jag på g att bli totalt galen?


E jag vet inte.. något känns knas.


Jag blir så nervös av mig utan ciggen. Varför är det så svårt? Jag kanske börjar bli trött på att kämpa? Kan det vara så enkelt? Att jag är trött på att vara utan cigg? Ja kanske de jag har ju ändå kämpat mitt yttersta ett bra tag nu och jag har varit JÄTTE duktig! Nu mera så är jag ju rökfri sen snart 3 månader tillbaka och nikotinfri sen 1 månad, men det tar fortfarande mycket på krafterna att vara det.


Jag har så dåligt självförtroende just nu. Vet inte varför.. känner mig tjock och äcklig och känner bara för att dra nå gammalt över mig.


Något senare:
Hahaha fick just en "Aha" upplevelse. Jag har dåligt självförstroende för att jag saknar och vet inte vart jag står utan mina ciggaretter. Jag måste omvärdera och se det positiva med att vara rökfri.

dom som orkat läsa ända hit i detta otroligt knasiga inlägg, utan att ha blivit helt knasiga, borde få en blomma!


Kommentarer
Postat av: Linda

Du är duktig som kämpar! :)

2009-02-23 @ 15:00:36
URL: http://linduz79.blogspot.com
Postat av: Madde

haha.. jag läste hela. frå jag en blomma nu? :)

Jag tror att man aldrig hittar sig själv. Man måste alltid ta på sig olika roller beroende på var och med vem man befinner sig. Jag kan vara brutalt ärlig ibland o det kan bli väldigt fel med fel person. Och på jobbet måste jag alltid vara glad o trevlig o får inte svära.. vilket jag gör rätt mkt annars. haha.. man kan skriva mkt om det här ämnet. :) det är alltså väldigt svårt att verkligen få vara sig själv i dagens samhälle.

2009-02-23 @ 15:20:06
URL: http://lillins.blogg.se/
Postat av: Lina

Blomma till mig tack! =)

2009-02-23 @ 15:31:48
URL: http://linaramone.blogg.se/
Postat av: Lenita

grattis vad duktig du är!!fortsätt kämpa <3



ps. vill du ha lösen till min blogg är det bara att säga till..

2009-02-23 @ 17:16:41
URL: http://lenitatheone.blogg.se/
Postat av: Carin

Väldigt underbart inlägg om livets väsäntligheter. Du får en blomma du istället ;P



Etik är underbart, men det har inte för mig så mycket med hur jag får vara. För mig betyder det hur man behandlar andra, och vad man kanske kan tänka ett extra varv på, för att förstå nån annans situation.



Det där med olika roller, det har jag aldrig heller aldrig förstått mig på helt o hållet. Varför måste man göra om sig? kan man inte bara få vara som man är?



Förut så umgicks jag med en tjej, som fick mig att inta en roll som gjorde att vart osynlig, mindre värd.. så nu jag passar mig att umgås med sånna. De finns överallt, sånna här energitjuvar, som tar mera än de ger. Det är väl i de rollerna som man känner sig mer eller mindre strypt.



Jag tycker att alla roller som man själv har valt är de lättaste att vara sig själv i. Det betyder att man inte behöver älska allt och alla, och vara alla till lags. Man står folk mer eller mindre nära och det spelar väl in hur man är och vad man kan prata om, personkemin rockar fett i möten med andra eller hur?

2009-02-23 @ 23:05:29
URL: http://nursen.blogg.se/
Postat av: sara

Gumsan då!

Jag tror du bara är inne i en svacka nu,mycket som sker i ditt liv just nu. Blir säkert bättre när du får vara lite packad på en findlandsfärja :)

kram

2009-02-24 @ 16:18:00
URL: http://sunshinegirlensliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0